Projektu "E-obywatel. Nowe umiejętności i włączenie cyfrowe osób starszych"

Projektu "E-obywatel. Nowe umiejętności i włączenie cyfrowe osób starszych".

Projekt "E-obywatel. Nowe umiejętności i włączenie cyfrowe osób starszych" jest dofinansowany ze środków Programu Wieloletniego na rzecz Osób Starszych "Aktywni+" na lata 2021-2025 Edycja 2021.
Projekt dla osób zainteresowanych nabyciem nowych lub wzmocnieniem już posiadanych umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem, użytecznymi aplikacjami, nowoczesnymi technologiami, nowymi mediami itp., czyli dla"
osób, które chcą uczyć się nowych technologii - obsługi komputera, pomocnych aplikacji i bezpieczeństwa w Internecie;
osób, które nowe umiejętności będą wykorzystywały w życiu codziennym;
osób, które nową wiedzą będą dzielić się z innymi członkami WUTW.
Osoby, które zgłoszą się do projektu będą mogły wziąć udział w cyklu szkoleń, seminariów i wizycie studyjnej, podczas których zdobędą nowe umiejętności i kompetencje, by świadomie korzystać z nowych technologii i stać się przewodnikami czy po prostu wsparciem dla innych uczestników Wodzisławskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku mniej zorientowanych w sprawach związanych z nowymi technologiami.
Najważniejszą częścią cyklu edukacyjnego będzie siedem dwudniowych szkoleń. Uczestniczki i uczestnicy cyklu poznają podstawowe zagadnienia związane z Internetem; dowiedzą się jak bezpiecznie korzystać z sieci i robić zakupy internetowe; opanują użyteczne aplikacje i narzędzia cyfrowe do tworzenia treści, poznają narzędzia współpracy online czy zdalnej komunikacji; dowiedzą się jak załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Wszystkie szkolenia zostały tak pomyślane, by umożliwić w nich udział osobom o różnym stopniu internetowego czy komputerowego zaawansowania.
 
 Sprawozdanie merytoryczne 1. Opis osiągniętych rezultatów wraz z liczbowym określeniem skali działań zrealizowanych w ramach zadania
1. Poprawa kompetencji 12 liderów WUTW w zakresie bezpiecznego korzystania z nowych technologii poprzez udział w cyklu 7 cyfrowych warsztatów. (sposób mierzenia: listy obecności, testy wiedzy przede i po) - rezultat trwały. W ramach warsztatów ponadto wypracowano: - 1 słownik pojęć zw. z Internetem - 1 listę rekomendacji zw. z cyberbezpieczeństwem dla seniorów - 1 instrukcję do załatwiania spraw urzędowych przez Internet - 1 mapę internetowych zasobów edukacyjnych dla członków WUTW - 1 ministrategię obecności w mediach społecznościowych, uwzględniającej kwestie cyberbezpieczeństwa
2. Wzrost wiedzy w zakresie użytkowania sprzętu, oprogramowania i bezpieczeństwa w sieci poprzez udział w dyżurach informatyka i doradcy cyfrowego wśród 40 uczestników projektu (sposób mierzenia: karty doradcze, ogłoszenia o terminach dyżurów informatyka i doradcy cyfrowego) - rezultat trwały.
3. Wzrost świadomości 100 seniorów na temat wagi cyberbezpieczeństwa poprzez udział w 5 seminariach online (sposób mierzenia: lista zapisanych uczestników, zrzut ekranu podczas każdego z pięciu seminariów online) - rezultat trwały.
4. Wzrost wiedzy 17 seniorów na temat dobrych praktyk w zakresie włączania cyfrowego poprzez udział w wizycie studyjnej (sposób mierzenia: lista obecności, ankieta ewaluacyjna) - rezultat trwały.
5. Wzrost wiedzy społeczności wodzisławskich seniorów w zakresie bezpieczeństwa osób starszych w sieci poprzez zrealizowanie kampanii edukacyjno-informacyjnej (sposób mierzenia: notatki prasowe, relacje i fotorelacje ze zrealizowanej kampanii) - rezultat trwały. Realizacja projektu przyczyniła się w 100% do osiągnięcia jego celu.
Dzięki przeprowadzeniu siedmiu dwudniowych szkoleń udało się wypoażyć liderów WUTW w nowe kompetencje, dzięki którym będą mogli transferować swoją wiedzę na innych seniorów i projektować działania WUTW, tak by służyły cyfrowemu włączaniu. Wdrożone narzędzia cyfrowe i do komunikacji zdalnej będą wykorzystywane w WUTW sposób ciągły po zakończeniu projektu. Blog ekspercki i publikacja na temat cyberbezpieczeństwa będą służyły kolejnym rocznikom WUTW i pozwalały im bezpiecznie zacząć przygodę online. Biuro WUTW będzie działało także po zakończeniu projektu pełniąc rolę eksperckiego zaplecza dla Zarządu oraz uczestników WUTW. Najbardziej wartościowe rozwiązania podpatrzone podczas wizyty studyjnej w organizacjach i instytucjach, które wyróżniają się na polu zwiększania umiejętności seniorów w zakresie posługiwania się nowoczesnymi technologiami, upowszechniania rozwiązań sprzyjających włączaniu społecznemu oraz bezpiecznego funkcjonowaniu seniorów online będą wdrażane w kolejnych latach w WUTW. Najstarsza grupa mieszkańców powiatu wodzisławskiego została przekonana, że warto sięgać po nowe technologie i że bez względu na metrykę są w stanie nauczyć się korzystania z bogactwa Internetu w sposób bezpieczny.
Bezpośrednimi efektami (materialne „produkty” lub „usługi”) zrealizowanej oferty były zatem:
- 7 dwudniowych szkoleń (112h), podnoszących cyfrowe kompetencje, dla 12-osobowej grupy liderów
- 1 słownik pojęć zw. z Internetem (po szkoleniu)
- 1 lista rekomendacji zw. z cyberbezpieczeństwem dla seniorów
- 1 instrukcja do załatwiania spraw urzędowych przez Internet
- 1 mapa internetowych zasobów edukacyjnych dla członków WUTW
- 1 ministrategia obecności w mediach społecznościowych, uwzględniającej kwestie cyberbezpieczeństwa (po szkoleniu)
- 1 ośmiomiesięczny cykl wsparcia ze strony informatyka i doradcy cyfrowego;
- blog ekspercki nt. cyberbezpieczenstwa, opublikowanie 40 artykułów;
- 5 seminariów online;
- 1 publikacja na temat cyberbezpieczeństwa, wydana w formie papierowej w nakładzie 500 egzemplarzy;
- 1 konkurs na najlepsza kampanię promującą bezpieczne korzystanie osób starszych z sieci;
- 1 wizyta studyjna;
- 1 biuro WUTW.
2. Szczegółowy opis wykonania poszczególnych działań 
2.1.Warsztaty cyfrowe dla seniorów - 100% wykonania. W ramach projektu przeszkolono 12 osób, które nabyły praktyczne umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami i korzystania z nowych mediów. Szkolenia miały charakter wyjazdowy i były dwudniowe. W ramach cyklu warsztatów zrealizowane zostały następujące tematy: 1.Podstawowe zagadnienia związane z Internetem, podstawowe zwroty w aplikacjach. Jak działa Internet, strona, wyszukiwarka, etc.
2. Cyberbezpieczeństwo dla seniorów - typu przestępstw w sieci, jak bezpiecznie korzystać z sieci i robić zakupy.
3. Aplikacje i narzędzia cyfrowe - Canva, Trello, Narzędzia Google.
4. Media społecznościowe - Facebook, Twitter, Instagram.
5. Zdalna komunikacja - Zoom, Google Meet.
6. E-obywatel, czyli jak załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.
7. Dzielenie się wiedzą w sieci. Narzędzia, źródła, schematy. Bazowanie na materiałach edukacyjnych w sieci podcasty, blogi, aplikacje, streamy. W sumie zrealizowano 112 godzin szkoleniowych.
2.2. Doradztwo cyfrowe i dyżur informatyka - 100% wykonania. W ramach projektu były zorganizowane darmowe dyżury serwisanta, informatyka oraz cyfrowego doradcy, który zadbał o właściwe oprogramowanie. Z ich wsparcia skorzystali wodzisławscy seniorzy (w sumie 40 osób). Zgodnie z założeniem odbyły się indywidualne porady techniczne dotyczące zarówno sprzętu, jak i oprogramowania. Podczas cyklicznych dyżurów seniorzy skorzystali z pomocy przy aktualizowaniu oprogramowania na swoich urządzeniach, zabezpieczania sprzętu, instalowania aplikacji, programów antywirusowych, bezpiecznego przenoszenia aplikacji i danych pomiędzy urządzeniami, przenoszeniu danych z telefonu do chmury, odblokowaniu konta w chmurze, odblokowaniu telefonu komórkowego, konfiguracji urządzenia cyfrowego, bezpiecznego zakładania konta do obsługi usług w telefonie komórkowym itd. Każda z osób uczestniczących w konsultacjach miała możliwość pogłębić lub uzupełnić swoją wiedzę oraz nauczyć się bezpiecznego funkcjonowania online.
2.3. Biuro U.T.W. - 100% wykonania. Uczestnicy warsztatów utworzyli "biuro", którego członkowie pozyskaną w trakcie projektu wiedzą dzielili się na zasadach wolontariatu z innymi seniorami. Był to rodzaj zaplecza eksperckiego świadczonego przez wolontariuszy - seniorów na rzecz innych seniorów i organizacji senioralnych Biuro odpowiedzialne było za prowadzenie/aktualizowanie bloga eksperckiego, wybór tematów seminariów online, proponowanie zagadnień do publikacji nt. bezpieczeństwa, wybór odpowiednich podmiotów, które były wizytowane podczas wizyty studyjnej (wybór pod kątem użyteczności dla realizacji celów projektowych). Biuro pilotowało również działania w ramach konkursu. Na czele Biura UTW stanął opiekun biura z ramienia WUTW.
2.4. Blog ekspercki i cykl artykułów nt. cyberbezpieczeństwa - 100% wykonania. W Internecie na stronie www.WUTW utworzony został serwis cykl artykułów nt. cyberbezpieczeństwa. Dla osób, które nie posiadają wiedzy technicznej, a jednocześnie zależy im na tym, aby poruszać się po sieci w sposób świadomy oraz bezpieczny. Treści poradnikowe były przygotowywane m.in. przez uczestników szkoleń na podstawie zdobytej przez nich wiedzy oraz członków biura UTW. W sumie powstało 40 artykułów.
2.5. Seminaria online - 100% wykonania. W ramach projektu odbyło się pięć spotkań, podczas których dyskutowane będą m.in. zagadnienia dotyczące nowoczesnych technologii i bezpiecznego korzystania z Internetu. Przebiegały zgodnie ze schematem: 1) wykład online zaproszonego gościa/eksperta; 2) pytania i komentarze uczestników; 3) podsumowanie spotkania. . Seminaria dotyczyły następujących tematów: 1. Co warto robić, mając smartfon, tablet lub komputer 2. Bezpieczeństwo i cyfrowy wizerunek w Internecie 3. Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona? 4. Zakupy w sieci- Jak połączyć wygodę z bezpieczeństwem. 5. Smartfon nieskończonych możliwości – aplikacje, które warto znać. Na pierwszym wykładzie online odbiorcy byli wspólnie na sali spotkań. W ten sposób mieli możliwość zapoznać się, jak działa platforma Google Meet . W kolejnych – uczestniczyli łącząc się indywidualnie. We wszystkich seminariach wzięło udział przeszło 100 uczestników.
2.6. Publikacja na temat cyberbezpieczeństwa - 100% wykonania. Publikacja zatytułowana „Cyberbezpieczeństwo dla seniorów” została przygotowana z myślą o wprowadzeniu starszego pokolenia krok po kroku w cyfrową, internetową rzeczywistość. Publikacja została opracowana przez ekspertów. Wszystkie teksty są napisane prostym językiem, tak aby wszelkiego rodzaju opisy czy instrukcje były zrozumiałe dla osób starszych, które do tej pory rzadko albo w ogóle nie korzystały z sieci. Spis treści publikacji to: Wstęp. Ogólne zasady bezpieczeństwa. Bezpieczne korzystanie ze smartfona. Najczęstsze przestępstwa w sieci. Jak ich unikać? Zakupy w sieci – jak połączyć wygodę z bezpieczeństwem. Bezpieczne załatwianie spraw urzędowych przez Internet. Prywatność w sieci – bezpieczeństwo i  cyfrowy wizerunek. Smartfon nieskończonych możliwości – aplikacje, które warto znać. Zakończenie. Treści zostały opatrzone stosownymi grafikami.
2.7. Konkurs na najlepsza kampanię społeczną promującą włączanie cyfrowe i bezpieczne korzystanie z Internetu przez seniorów - 100% wykonania. Działaniem pozwalającym na łączenie teorii z praktyką był konkurs na opracowanie koncepcji kampanii promującej bezpieczeństwo osób starszych w sieci oraz działania na rzecz zwiększenia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami przez seniorów. Konkurs został publicznie ogłoszony poprzez różne dostępne kanały komunikacji: media społecznościowe, serwis internetowy WUTW, lokalne serwisy informacyjne oraz portale branżowe, takie jak np. ngo.pl. W ramach konkursu trzyosobowe grupy seniorów z powiatu wodzisławskiego zgłosiły swoje pomysły na odpowiednio przygotowanym formularzu konkursowym. Osoby, które zgłosiły chęć udziału w konkursie, uzyskały wsparcie koordynatora i asystenta koordynatora projektu, którzy pomogli im opracować główne założenia koncepcji oraz byli odpowiedzialni za przekazywanie najważniejszych informacji związanych z zasadami udziału w konkursie. Na zgłaszanie koncepcji był określony termin. Wpłynęło 6 koncepcji, które przez komisję konkursową zostały wstępnie ocenione pod względem formalnym oraz spełniania warunków regulaminu. Następnie powołana specjalna komisja konkursowa dokonała wyboru trzech najciekawszych jej zdaniem koncepcji, które trafiły do Wielkiego Finału Konkursu: 1. Komputer to okno na świat. 2. Załatwiaj sprawy urzędowe w sieci. 3. Wyślij Mi to na Maila. W ostatnim etapie konkursu, Wielkim Finale (18.10.2021), trzy zakwalifikowane do niego pomysły były na żywo prezentowane przed komisją i obserwatorami. Były to krótkie publiczne prezentacje składające się z dwóch części: ok. 5- minutowego tzw. pitcha oraz ok. 8-minutowej sesji pytań i odpowiedzi. Komisja pierwszym miejscem nagrodziła projekt „Załatwiaj sprawy urzędowe w sieci”, do którego realizacji przeznaczono nagrodę o wartości 10000 zł. Zwycięski zespół wygraną kwotę przeznaczył na organizację mobilnej mini pracowni komputerowej dla WUTW. W ramach tego zostały zakupione dwa laptopy, dwa przedłużacze, pen-drivy, materiały papiernicze, poczęstunek dla zaproszonych gości na uroczystość otwarcia pracowni (16.11.2021) oraz nakręcenie filmu. Treścią filmu są wypowiedzi uczestników projektu na temat korzyści uczestnictwa w projekcie oraz scenki z realizacji kampanii. Film trwa 3 minuty i jest zamieszczony na stronie internetowej i facebooka WUTW oraz na YouTubie: https://www.youtube.com/watch?v=k-RBJHHUxH4. W ramach kampanii nieodpłatnie zaprojektowany był plakat reklamujący kampanię oraz ulotki. Druk na zakupionym z projektu papierze na drukarce WUTW. Ponadto w ramach zorganizowanej mini pracowni, odbyły się do 4 dwugodzinne doradztwa informatyczne (4 x po 2 wolontariuszy), z których skorzystało 12 seniorów. W efekcie, uzyskali oni pomoc dotyczącą bezpiecznego załatwiania spraw urzędowych przez internet, instalowania aplikacji, etc.
2.8. Wizyta studyjna - 100% wykonania. W ramach projektu zorganizowana została jedna 2-dniowa wizyta studyjna do Warszawy. Były to spotkania w organizacjach/instytucjach, które wyróżniają się na polu zwiększania umiejętności seniorów w zakresie posługiwania się nowoczesnymi technologiami, upowszechniania rozwiązań sprzyjających włączaniu społecznemu oraz bezpiecznemu funkcjonowaniu seniorów online. Były to spotkania: w Jazowie, miejscu siedzib organizacji pozarządowych, gdzie spotkaliśmy się m.in. z przedstawicielami Towarzystwa „ę”, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności a w Muzeum Sztuki Nowoczesnej z przedstawicielami Klubu Seniorów Nowoczesnych, działającym przy Towarzystwie Przyjaciół Muzeum. W kolejnym dniu odwiedziliśmy Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie, gdzie zwiedziliśmy CAM i zapoznaliśmy się z jego programem działalności, spotkaliśmy się z grupą tamtejszych seniorów, uczestniczyliśmy w warsztatach międzykulturowych i połączyliśmy się online z „cyfrowymi seniorami”, uczestnicząc w ten sposów w wymianie doświadczeń. Podczas obu dni wizyty studyjnej były spotkania zarówno „na żywo” jak też uczestniczyliśmy w spotkaniach online, np. poprzez platformę Zoom. Każda forma i każde ze spotkań dostarczyło możliwość podpatrzenia dobrych praktyk, celem wdrożenia ich w Wodzisławiu Śl. Ponadto, przemieszczając się po stolicy miejskim transportem, mieliśmy okazję rozwinąć własne kompetencje w zakresie korzystania w smartfonach z aplikacji Mapy Google. Korzystając z obecności w stolicy oraz z bogatych możliwości poznania, zobaczenia i nauczenia się, dokupiliśmy sobie z całkiem prywatnych środków jeszcze jeden dzień pobytu, w celu rozszerzenia możliwości poznawczych.