Życie to dar, a Ty sam musisz zdecydować, czy chcesz być szczęśliwy, czy wolisz przejmować się każdym potknięciem.
"Polskie ścieżki mistrzów baroku" Sala Lustrzana w Zamku w Pszczynie
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
Orkiestra Arte dei Suonatori
Program
G.F. Telemann - Concerto polonais G-dur TWV 43:G7
J.S. Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068
J.G. Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16
O programie:
Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki
baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia
kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie
cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann
Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako
wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu
osobistym, jak i muzycznym.
Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza
przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową. W
Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał
motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora
Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej
wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja
najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową. Ostatni z prezentowanych
kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek
udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego
syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła
kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej
epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant,
trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i
emocjonalnymi melodiami części środkowej.
Prowadzenie koncertu: Regina Gowarzewska